Den yngre generation går meget op i deres udseende. Det er helt normalt som ung, at man gerne vil se godt ud. Egentlig så vil alle helst se godt ud, men teenagere og unge mennesker stræber mere efter at se godt ud, da de selvfølgelig er i en fase, hvor man ofte leder efter en partner af det modsatte køn. Men det er ikke kun alderen der har betydning for ønsket om at se godt ud. De sociale medier skaber mange udseende idealer, og de unge mennesker sammenligner hinanden mere end nogensinde før. Førhen gik det mandlige køn ikke så meget op i, hvordan man så ud. Der var ikke et stort fokus på det tøj man gik. Det blev betragtet som værende feminint at gå meget op i udseendet, og det var generelt noget der var forbeholdt det kvindelige køn. Sådan er det dog ikke i dag, hvor drengene i mange tilfælde kan gå lige så meget op i udseendet som pigerne.
Er de sociale medier et problem?
Det er et udbredt spørgsmål, og der er lavet mange undersøgelser på, hvorvidt sociale medier er skadelige for den yngre generation. Platforme som Instagram og Facebook har også gjort flere tiltag for at hindre at yngre mennesker tager skade af at benytte de sociale medier for meget. For mange unge handler det nemlig om selvværd, og de bruger i stor grad de sociale medier til at finde et manglende selvværd eller accept fra det virkelige liv. Derfor kan sociale medier være decideret angst provokerende for nogle unde mennesker. De sociale medier skaber også forvrængede billeder, at det udeende som er accepteret. Dyre taske, modetøj og urealistiske kropsidealer bliver for mange målet, når de fyldes med det gennem de sociale medier.
Men de sociale medier har også givet mulighed for at være i mere kontakt med omverdenen, og de unge mennesker bruger det i stor grad til at være sociale, når ikke de kan være tilstede fysisk.
Hvad trender mest hos de unge?
De sociale medier sætter deres præg på de unges trends. Det er på både godt og ondt. Der er rig mulighed for at finde inspiration på internettet, og de unge piger bruger meget bloggere og Instagram-kendisser til at finde inspiration til deres look. Af den grund alene har bloggere og store profiler på de sociale medier en utrolig magt over unge forbrugere. Store virksomheder betaler store beløb til disse profiler, for at markedsføre deres produkter. Hvad end det er en ur fra christina watches eller et tandblegningsprodukt, så er prisen det samme for den eksponering disse socialmedie stjerner har.
Et af de større problemer med den indflydelse sociale medier har på unges forbrug, er at mange af de produkter der promoveres, ofte er dyre. Det betyder f.eks. at mange unge piger får indtrykket af, at kun de dyre designer tasker er gode nok, og at det er skamfuldt at købe billige tasker – også selvom man reelt set ikke har råd til det. Derfor er det vigtigt at man tænker over, hvilket rådighedsbeløb disse stjerner på de sociale medier har, før man føler et behov for at have samme designer ting.